dinsdag 14 april 2009

Het paasmysterie...

Eindelijk de oplossing voor wat the hell een paashaas en kippen met de wederopstanding van Jezus te maken hebben. Als kind dacht ik dat het alleen om de paashaas ging, pasen, paashaas, duh. Maar toen ik mijzelf in de wereld van de christelijke feesten ging verdiepen en erachter kwam dat ook kerstmis niets met de kerstman te maken had, dat dit zelfs een marketingstunt van Coca-Cola was, stopte ook het geloof in de paashaas die elk jaar eieren verstopte die door mij, soms zelfs een halfjaar later, gevonden moesten worden.

Maar nu eet ik een dag na de pasen een beschuit met paashagel en lees ik voor mij baanbrekend nieuws! Er staat op het pak beschreven wat voor mij zolang een mysterie is geweest. Er staat zelfs boven: "Leuk om te weten". Wat nou "leuk", super belangrijk al zeg ik het zelf!! Het verhaal is dus als volgt:

De paashaas was ooit eigenlijk een kip. Deze kip had een vervelende karaktereigenschap. Zij verstopte haar eieren. Ostara, de godin van de vruchtbaarheid en lente, zinde dat niet en veranderde de kip in een haas. Sindsdien mag de haas nog maar 1 keer per jaar eieren verstoppen.


Eens een kip, altijd een kip.


En dat dat toevallig tegelijk valt met de wederopstanding van Jezus is dus puur toeval. Eigenlijk best handig ook, geven we nog een luchtig tintje aan deze christelijke gebeurtenis. Een dode man met spijkergaten zien lopen is namelijk wat mij betreft niet echt super gezellig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten